Het Traagste Dieet

Ook zin in Het Traagste Dieet Ter Wereld®️?

Begin vandaag nog! (Of morgen, mag ook)

De meeste diëten werken maar even. Het Traagste Dieet ter Wereld®️ werkt heel erg lang. Je verbetert er namelijk stapje voor stapje je eetgedrag mee. En anders dan de meeste diëten is dit heel erg makkelijk vol te houden. Je kunt er meteen mee beginnen.

Het Traagste Dieet ter Wereld®️ is ontwikkeld met dr.ir. Victoire de Wild, adviesbureau Groente & Meer, verbonden aan de Wageningen Universiteit. Het werkt heel simpel: 1 hapje minder, 1 hapje meer: elke dag weer. Elke dag je laatste hapje van iets minder voedzaams laten staan en een hapje meer eten van iets beters. Elke dag weer. Succes en smakelijk!

*Geraadpleegde bronnen en referenties achter Het Traagste Dieet ter Wereld®️

Hier vind je voorbeelden om zelf aan de slag te gaan. Waar begin jij mee?

Hapje minder cruesli (bevat suiker) door je yoghurt
Hapje meer volkoren muesli door je yoghurt

Hapje minder granola door je havermout
Hapje meer geraspte wortel door je havermout

Hapje minder cruesli door je yoghurt
Hapje meer fruit zoals kiwi, appel, mandarijn door je yoghurt

Hapje minder wit brood
Hapje meer volkorenbrood

Hapje minder zuivel zoals yoghurt, kwark
Hapje meer plantaardige eiwitten zoals soja yoghurt, soja kwark

Hapje minder granola, cruesli door je yoghurt
Hapje meer ongezouten walnoten door je yoghurt

Hapje minder kaas op je cracker
Hapje meer humus op je cracker

Hapje minder ham op je boterham
Hapje meer Vega paté op je boterham

Wist je dat een volkoren boterham ongeveer 40 gram volkoren granen bevat? De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is ten minste 90 gram volkoren granen per dag te eten.

Hapje minder snoep, zoete snacks zoals gevulde koek, ontbijtkoek of drop
Hapje meer mandarijn, appel, banaan

Hapje minder koek, donut, snoep
Hapje meer ongezouten noten

Hapje minder koek zoals ontbijtkoek, peperkoek, biscuitje
Hapje meer fruit zoals een mandarijn, kiwi, appel

Hapje minder hartige snack, zoals chips
Hapje meer snoeptomaatjes

Hapje minder gezouten noten
Hapje meer
ongezouten noten

Wist je dat we in Nederland 113 gram fruit per dag eten en dat appels en bananen de meest geconsumeerde fruitsoorten zijn. De aanbevolen hoeveelheid is 200 gram per dag dat zijn 2 stuks fruit.

Hapje minder wit brood
Hapje meer volkorenbrood

Hapje minder kaas of rode vleeswaren zoals rosbief, salami, ham
Hapje meer groentespread of hummus

Hapje minder rood vlees, zoals rund, varken, kalf, schaap, lam in je salade
Hapje meer kip of kalkoen in je salade

Hapje minder ham, salami rosbief op je boterham, cracker of maiswafel
Hapje meer kipfilet, kalkoen op je boterham, cracker of maiswafel

Hapje minder kaas op je brood, cracker of maiswafel
Hapje meer avocado op je brood, cracker of maiswafel

Hapje minder feta in je salade
Hapje meer avocado door je salade

Hapje minder kip door je salade
Hapje meer geroosterde noten door je salade

Hapje minder worstenbrood of saucijzenbrood
Hapje meer rauwkost zoals radijs, komkommer, paprika

Hapje minder wit brood, witte stokbrood, witte bolletje
Hapje meer soep zoals bijvoorbeeld pompoensoep, linzensoep, groentesoep

Wist je dat je je groente inname kan verhogen door soep of rauwkost bij de lunch te eten. Een schaaltje rauwkost bevat al 70 gram groenten.

Hapje minder gezouten noten
Hapje meer ongezouten noten

Hapje minder nacho’s met kaas
Hapje meer rauwkost zoals paprika, wortel met yoghurt dip

Hapje minder borrelnoten
Hapje meer rauwkost zoals bleekselderij, komkommer met guacamole dip

Hapje minder blokjes kaas
Hapje meer ongezouten noten

Hapje minder chips
Hapje meer snoeptomaatjes

Wist je dat we gemiddeld 4 tussendoortjes eten naast ons ontbijt, lunch en avondeten en dat meer dan 50% last heeft van overgewicht.

Hapje minder boter, harde margarine en bak- en braad vetten
Hapje meer vloeibare plantaardige olie

Hapje minder vlees
Hapje meer peulvruchten zoals bijvoorbeeld een bonenburger, falafelballetjes

Hapje minder rood vlees zoals rund, varken, lam, geit, schaap of wild
Hapje meer wit vlees zoals kip of kalkoen

Hapje minder vlees
Hapje meer vis

Hapje minder dierlijk eiwit zoals kaas, ei
Hapje meer plantaardig eiwit zoals broccoli, boerenkool, bloemkool, spinazie

Hapje minder witte pasta
Hapje meer volkorenpasta

Hapje minder witte rijst
Hapje meer zilvervlies rijst

Hapje minder rijst, pasta
Hapje meer aardappel

Wist je dat er in peulvruchten en bonen plantaardige eiwitten zitten maar ook in sommige groenten zoals broccoli, boerenkool, bloemkool, spinazie, kiemen.

“Eetgedrag verbeteren lukt alleen in kleine stapjes.”

We weten uit onderzoek dat gedragsverandering het best werkt met kleine stapjes, binnen een positieve mindset en binnen jouw comfortzone: passend bij je eetgedrag. Daarom maakt No Fairytales het makkelijker om kleine stapjes te maken. Eetgedrag verbeteren is moeilijk. Dus verbeteren wij je eten: met extra groenten. En vezels. En nu helpen we je om net zo makkelijk de rest van je menu te verbeteren: met Het Traagste Dieet ter Wereld®️, dat we ontwikkelden samen met Victoire de Wild.

dr Victoire de Wild

Victoire de Wild, adviesbureau Groenten & Meer, verbonden aan de Wageningen Universiteit

“Menselijk gedrag heeft me altijd gefascineerd: waarom doen mensen soms dingen waarvan ze weten dat het niet goed voor ze is? En kan je dit gedrag veranderen? Ik geloof dat Het Traagste Dieet ter Wereld®️ een goede manier kan zijn om eetgedrag te verbeteren. Op basis van de richtlijnen gezonde voeding en de uitkomsten van de Voedselconsumptie peiling hebben we per productgroep gekeken waar nog winst te behalen is voor ons voedingspatroon. Dit is de basis geweest voor hapje minder, hapje meer, iedere dag weer. Op deze manier zorgt het traagste dieet ervoor dat het een onderdeel wordt van je dagelijkse gewoontes. Veranderen gaat immers het makkelijkst als je kleine stapjes neemt en door het gewoon te doen. Ieder stapje -al lijkt het nog zo klein- is een enorme stap vooruit. Na mijn studie Levensmiddelentechnologie en werk in de voedingsmiddelenindustrie, behaalde ik mijn bachelor Psychologie. Vervolgens ben ik gepromoveerd op het gebied van eetgedrag en smaakontwikkelingen bij kinderen. Voor mij is het belangrijk dat wetenschap toegepast wordt in het dagelijkse leven. Dat doe ik met mijn adviesbureau Groente en Meer, waar ik mijn kennis en ervaring in de praktijk toepas om maatschappelijke impact te vergroten. Tevens werk ik als docent aan de Wageningen Universiteit bij de afdeling sensorische wetenschappen en eetgedrag.”

Op basis van de richtlijnen gezonde voeding en de uitkomsten van de Voedselconsumptie peiling hebben we per productgroep gekeken waar nog winst te behalen is voor ons voedingspatroon. Dit is de basis geweest voor hapje minder, hapje meer, iedere dag weer. Op deze manier zorgt het traagste dieet ervoor dat het een onderdeel wordt van je dagelijkse gewoontes. Veranderen gaat immers het makkelijkst als je kleine stapjes neemt en door het gewoon te doen. Ieder stapje -al lijkt het nog zo klein- is een enorme stap vooruit. Na mijn studie Levensmiddelentechnologie en werk in de voedingsmiddelenindustrie, behaalde ik mijn bachelor Psychologie. Vervolgens ben ik gepromoveerd op het gebied van eetgedrag en smaakontwikkelingen bij kinderen. Voor mij is het belangrijk dat wetenschap toegepast wordt in het dagelijkse leven. Dat doe ik met mijn adviesbureau Groente en Meer, waar ik mijn kennis en ervaring in de praktijk toepas om maatschappelijke impact te vergroten. Tevens werk ik als docent aan de Wageningen Universiteit bij de afdeling sensorische wetenschappen en eetgedrag.”

Onderzoek van Stanford University door professor Brian Jeffrey Fogg bewijst dat gedragsverandering het best werkt, 1) met kleine stapjes, 2) binnen je comfortzone, datgene dat je herkent én 3) met een positieve vibe.

Met kleine stapjes. Eet je iedere dag, bijvoorbeeld maar 15 gram groente extra, dan eet je al 10% extra groente per dag!​

Passend binnen jouw eetpatroon, dus binnen je comfortzone. Eet je, bijvoorbeeld iedere vrijdagavond op de bank voor de TV een pizza? Probeer dan die vrijdagavond op de bank een klein stapje te veranderen, bijvoorbeeld door er een beetje sla bij te eten. ​

Een positieve vibe. Geef jezelf en ook elkaar complimenten over iedere stap die we nemen. Want precies het gevoel van ‘dit is mij gelukt’ gaat voor meer stappen zorgen.

Deel welke verbeterstap jij al gemakkelijk toepast.

Laat ons weten wat voor jou werkt via #hettraagstedieetterwereld of via traagstedieet@nofairytales.nl. Zo inspireren en helpen we elkaar om stapje voor stapje onze eetgewoontes te verbeteren.

De regels zijn heel simpel: 1 hapje minder, 1 hapje meer: elke dag weer. Geen zorgen als je een keer een dagje overslaat: het gaat om kleine stapjes.

Het Traagste Dieet